söndag 15 augusti 2010

Snart val, vart finns debatten om jämställdhet???

Det var ett tag sen senast! Det har varit en härlig sommar/ är en härlig sommar med mycket sol och bad!


Men de seriösa frågorna inom mig finns kvar och gör mig argare än någonsin. Efter en vecka på vackra Gotland i somras, samma vecka som ungefär 100 000 andra, som var intresserade av politik och debatt, var jag mer förvirrad än någonsin. Almedalen är väldigt intressant, lite väl mycket rygg-klappar-klubb-för-inbördes-beundran, men ack ett ställe där man kan bli lyssnad på om man vågar tala för sin sak. Jag brukar ofta våga det och fick även chansen att bli lyssnad på. Men de är inte de viktiga här, för jag undrar var jämställdhets frågan tog vägen nu i valtider. Under Almedalen fanns det seminarium och debatt kring de "värsta" frågorna, som kvinnojourer, Fryshusets arbete för ensamstående mammor, FI´s sätt att bränna pengar osv. Men tal om lika lön oavsett kön, ökat kvinnovåld i hemmet och killar som är rädd för att gå på krogen för mansvåldet ökar där. Jag hoppades på att Stockholm Pride skulle sätta lite politiska frågor på agendan, visst Folkpartiet uttalade sig en del och SD tog självklart tillfället i akt att få lite press. Men vart ledde det??
Finns jämställdhet med i någon av partiernas vallöften?? Ska väl erkänna att jag inte detalj läst all partiers löften, men de har i alla fall inte varit de man hör om i daglig press, och de är den informationen som större delen av befolkningen har som enda informationskälla.
Ja vad vill jag ha sagt med allt detta!! Jo, jag vill uppmana till att ta en titt efter jämställdhets aspekter kring de parti just du kommer rösta på, se vad dom står för och vad dom inte tar upp på agendan, våga ifrågasätta! Jag tar inte ställning till vilket parti Ni ska rösta på, men titta på deras åsikter och vallöften, och ta en extra titt på jämställdhets aspekter, de kommer jag göra i alla fall!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar